Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



zondag 20 juni 2021

Veel gedaan...

 Sinds een half jaar ben ik weer volop aan het patchen en quilten, eenmaal besmet met het quiltvirus raak je daar nooit meer vanaf. Dat een hobby eigenlijk altijd in beweging en ontwikkeling is, is voor velen herkenbaar.

Ik quilt nu meer dan 20 jaar, en wat heb ik veel geleerd. Zoals werken met inches, quilts uitwerken op de computer met de Electric Quilt software, naaimachines die steeds geavanceerder worden...en sinds 1 april (geen grap) staat er een heuse sit down long arm machine op mijn naaikamer....de BERNINA Q16. Wat een pracht uitvinding! Kracht, ruimte en het onovertroffen BSR...maar dan aangestuurd vanaf de onderkant bij de steekplaat. Dus werken met rulers en free motion ...alle steken even netjes en gelijkmatig. Die quiltrulers, ook weer een uitdaging om dat onder de knie te krijgen. En zo blijft je jezelf uitdagen en ontwikkelen.

Ik hoef niemand uit te leggen dat met name het laatste jaar niet altijd even makkelijk was, en ik prijs mezelf gelukkig dat mijn quiltwerk me toch wel door deze periode heeft geholpen. Je moet er toch niet aan denken dat je duimen draaiend op de bank zit.

Genoeg gekletst, ik laat jullie wat foto's zien van de laatste projecten.

De eerste is de Love& Hope sampler. Dit is een langlopend en gratis BOM van quiltshop Vlijtig Liesje. Er zijn prachtige stofpakketten samengesteld en ik viel voor de wit gecombineerd met zwart- en grijze stoffen. Natuurlijk is mijn geduld op quiltgebied niet heel groot..dus ik kocht ook het patroon. 


De top ligt klaar om te worden gesandwiched, en wordt op de Q16 gequilt. Het is een wandquilt, de maat is 160x160 cm. Mooi maatje toch?

En vandaag is ook de laatste naad aan de Trading Post van MODA gemaakt. Een geweldig leuk project van MODA fabrics. De Bella Solids serie was de inspiratie om een quilt te ontwerpen. Er zijn in totaal 6 kleurstellingen bij elkaar gezocht, voor een quilt van 81x99 inch. Dat is iets meer dan 2 meter breed en bijna 2,5 meter lang. Bij The Log Cabin in Hillensberg worden 4 kleurenstellingen verkocht, als een stofpakket. Ik koos voor warme bruintinten, Trading Post. Vandaag precies 2 weken geleden begon ik met het snijden van alle stoffen, en per blok sorteren en in zakjes te doen. Goed voorbereiden is het halve werk. Het patroonboekje is echt helder, geen lappen tekst maar een helder diagram hoe het blok wordt gemaakt. En ja, als iets leuk is, ben ik bijna niet meer te stoppen. Neem eens een kijkje op de website van The Log Cabin 😉, wie weet val je ook voor dit project.

Het eerste blok, gelijk een flinke! Het blok is 36x36 inch. Het lijkt grote stappen snel thuis, maar die puntjes...die moeten echt puntig blijven. Dus secuur werken, en dat is geen haastklus!

Een blok uit sectie 3, ingetogen, maar toch krachtig.
En de top, in volle glorie. Patchen is één ding, de volgende stap is quilten. Voor het zo ver is, gaat deze top even uitrusten en kan ik nadenken hoe ik dat ga aanpakken. 

En nu stel ik jullie voor aan mijn vriendin:


is ze niet prachtig? Mijn Q16, steun en toeverlaat voor machinaal quilten. De tafel waar ze in staat is 120 cm breed en 90 cm diep. Heerlijk om de quilt goed neer te leggen en ook als je met rulers werkt is dat zo fijn. Ook de belasting voor met name schouders, armen en nek is flink minder. Kortom, ik waan me in het quiltparadijs. De Q16 is eenvoudig te bedienen, er passen heel wat verschillende voeten op en...ze lust heel wat merken garen. Nu werd de machine geleverd met een mooi doosje van Mettler en dat is nu net mijn favoriete garenmerk 😊.

Ik ga alles bij elkaar zoeken om de Love&Hope top te sandwichen...tot snel!

1 opmerking:

  1. Wat leuk weer een blog bericht.
    Mooie quilts tover jij onder je nieuwe machine vandaan. Veel plezier met het sandwichen

    BeantwoordenVerwijderen