Handige Handjes

Welkom op mijn blog! Ik ben Yvonne, en volgens velen erg handig met mijn handen. Denk dan aan patchwork en quilten, borduren met de hand en borduurmachine, kleding en lingerie maken en andere creative uitspattingen.



Bedankt voor je bezoekje, en laat eens een reactie achter bij de blogjes...Groetjes, Yvonne.



zondag 24 juni 2012

Zo'ndag....

Als je het snel leest staat er zondag....maar ook zo-een- dag. En zo een dag was het vandaag: meer herfst dan een zomerse dag. Tja, volgens de kalender is het juni, maar als je naar buiten kijkt lijkt het wel september.
Je kunt er treurig van worden, maar dat laat ik niet toe!
Wat kun je dan beter doen dan je lapjesbak eens doorspitten??
In mijn restjesbak lagen nog bruikbare stukken van de Redworkquilt. Gezellige rood-witte lapjes. In dezelfde kast lagen ook de mallen van het drunkard's path. Nog nooit gebruikt, dus het werd er wel eens tijd voor.
Snel de lapjes gestreken, en met de mallen de vormen gesneden. Nu zijn er heel veel quilters heel erg huiverig om de ronde vorm aan de holle vorm te stikken...Niet nodig! Als je een inchvoetje met een kantgeleider hebt is het echt appeltje-eitje. Je legt de Lvorm met de goede kant naar boven, daarop het kwartonde deel, met de goede kant naar beneden. Je zorgt dat de punten bovenaan echt netjes op elkaar liggen. Dat lukt natuurlijk maar een heel klein stukje. Niet bang worden!! Laat je naaimachine in een heel rustig tempo naaien, desnoods de motorsnelheid verlagen. Til tijdens het naaien het kwartronde deel een beetje op, en stuur het richting de kantgeleider van het voetje. Met je andere hand houd je de Lvorm tegen de kantgeleider. Ook duw je deze een beetje richting transporteur. De Lvorm kan nl. een beetje rekken omdat het schuin van draad is. Je moet het een beetje ''inwerken'', en dat gebeurd dus tijdens het naaien. Rustig doornaaien, en als je bijna bij het einde bent..dan denk je dat het misgaat...nee hoor...je zult het zien! Als je secuur gesneden hebt, en goed gestuurd tijdens het naaien dan zul je zien dat de ronde vorm perfect aan de holle vorm komt. Gelukt? Goed gedaan, en dat zonder vooraf te spelden!! Mislukt? Uithalen en weer proberen, de aanhouder wint.
Hier is een filmpje waar de curvemasterfoot gebruikt wordt...die kun je natuurlijk ook gebruiken, maar met de inchfoot met kantgeleider gaat het heel prima!!!
Met mijn drunkard's path blokken heb ik place-mats gemaakt....Dat wordt heel gezellig aan tafel!

5 opmerkingen:

  1. Dat ziet er fris en vrolijk uit zeg en zoals je het verteld is het niets, maar daar geloof ik niks van. Vind het weer erg mooi geworden.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was inderdaad zo'n daggie om te hobby-en, wij vervelen ons niet zo'n dag en je hebt weer iets mooi voor op je tafel gemaakt..............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeg ik heb een sunshine-award gekregen en wilde deze weer aan jou door geven, vind het leuk elkaar zo op blog te leren kennen, kijk ervoor op mijn blog..............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien ga ik het toch een keer proberen......maar eerst die huisjessssss......tis met het jaartje wel met die dingen, maar we geven nog niet op!!
    liefs, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Yvonne,

    goed filmpje! Ziet er op deze manier gemakkelijk uit... dat ga ik ook eens proberen!

    Groetjes, Francis

    BeantwoordenVerwijderen